Apa Itu Hibah?

Apa Itu Hibah?
(Adakah penama pemilik mutlak wang KWSP)






Hari semalam dan hari ini masih topik berkenaan hibah. Agak berat untuk dibincangkan namun ia adalah sebahagian tugas Perunding Takaful mendidik masyarakat terutama muslim.
Apa itu hibah takaful? Ia adalah hadiah atau pemberian sebagai tanda kasih sayang kepada kepada orang tersayang jika ditakdirkan kita perlu dahulu. Ia boleh hibahkan kepada isteri/suami, anak-anak mahupun ibu/bapa.
Apa keperluan *Hibah* Takaful?
1) *Sebagai penghapus hutang* - Islam sangat menitik beratkan soal hutang. Sehingga nabi s.a.w bersabda
“Demi Tuhan yang diriku di tanganNYA, jika seseorang lelaki itu terbunuh di jalan ALLAH, kemudian dia dihidupkan semula, kemudian dia terbunuh lagi, kemudian dia dihidupkan lagi, kemudian dia terbunuh lagi dalam keadaan dia menanggung hutang, dia tetap tidak akan dapat masuk Syurga selagi hutangnya belum dijelaskan”.
Jika suami meninggal, orang akan cari isterinya untuk menuntut hutang, betul tak? Tak dapat isteri barulah mereka mencari ibu-bapa atau adik-beradiknya yang lain. Kerana apa? Sebab isteri adalah orang yang paling hampir dengan suami.
Sebagai isteri kena take note perkara-perkara begini. Takut kan cerita bab meninggal ni semua. Tak nak fikir pun kena fikir. Bersedia atau tidak ia akan berlaku.Cuma tarikh dah tahun saja tak tahu. Bila berlaku hutang piutang tetap perlu diselesaikan.
2) *Penggantian pendapatan*
Jika hanya suami pencari nafkah keluarga, kehilangannya menyebabkan KEHILANGAN PUNCA PENDAPATAN KELUARGA. Dengan hibah takaful si isteri mendapat sejumlah wang untuk menyara keluarga. Bakinya boleh disimpan di tabung haji. Contohnya jika hibah RM 500,000x8% dividen tabung haji bersamaan RM 40,000 bahagi 12 bulan bersamaan RM 3334 sebulan. Tanpa perlu bekerja, wang berkenaan boleh digunakan oleh puan-puan untuk membesarkan anak-anak di depan mata sendiri.
3) *Mendapat Aliran tunai segera.*
Hibah takaful dapat digunakan dahulu sementara proses pembahagian harta dijalankan. Semua tau kan, wang di bank, tanah, rumah dan lain-lain akan dibekukan sementara sehingga selesai proses ini. *Hibah takaful pula akan diberikan terus kepada PENAMA yang telah ditetapkan*. Tiada gaduh-gaduh. *Memang sudah tertulis di dalam SIJIL TAKAFUL anda penama yang sah!*
4) *Dana Pendidikan Anak*
Ya, yang ini pun penting. Anak-anak nak sambung belajar pun perlukan DUIT. Anak-anak kita belajar pandai-pandai, for sure nak sambung ke peringkat tertinggi. Tapi ibunya tak mampu. Pilu rasanya.
Lebih kurang kalau anak minta sesuatu tapi kita tak mampu hendak tunaikan. Contoh kecil kalau anak saya minta nak makan sesuatu, tak dapat tidak sebagai bapa sure saya akan tunaikan juga permintaan anak. Tak dapat hari ini, esok lusa saya akan cuba di tempat lain sebab nak tunaikan hajatnya. Gembira sangat mereka bila kita bawa balik dan dia makan dengan berselera sekali.
Dengan duit hibah ini, puan-puan boleh gunakan untuk menanggung anak-anak di universiti. Kalau anak tak mahu sambung belajar tapi minat berniaga. Tak mengapa, sekurang-kurangya kita telah sediakan modal untuk mereka mula berniaga. Sekiranya nak tahu details berkenaan takaful pendidikan pun boleh, klik sini.
Itu adalah antara manfaat hibah. Boleh helo saya untuk perbincangan lanjut atau isi borang di sini .
Your Trusted Takaful Consultant.

Comments

Popular posts from this blog

Kelebihan Hibah Dalam Takaful

Kelebihan Produk Great Eastern Takaful